Woensdag 20 februari - therapiedag 3

21 februari 2019 - Willemstad, Curaçao

13.00 Poeldijk, de familie Grootscholten ontwaakt...... terwijl de rest van Nederland aan het werk is en de scholen alweer uit zijn.....Sorry, laatste keer deze openingszin! Deze dag starten we met schitterend weer en 1 van de eerste dingen die Thijs vanmorgen vraagt (in een keurige zin!), mag ik nog keer Nubia zwemmen??  Thijs heeft de smaak helemaal te pakken en zit goed in zijn vel. Thijs is veel rustiger en ontspannen. De tips van Stefanie rondom emotie en zinnen maken passen wij uiteraard meteen toe en dit lukt al best aardig!  Om 10 uur lopen we al richting strand. Heerlijk, een stralende lucht, lichtblauwe zee, wuivende palmen, schitterend. Onze buurtjes hier op Bon Bini, Patricia, Marja, Luca en Isabella (Luca volgt ook dolfijnentherapie en wij hebben hun 2 jaar geleden ontmoet op Curacao) zijn toevallig ook op het strand, gezellig! We doen spelletjes met Thijs, gaan wat snorkelen en zwemmen en rond de middag lopen we weer terug naar ons huisje. Even lunchen en Thijs mag chillen op zijn bed met de I-pad om vervolgens om 15 uur goed uitgerust richting het CDTC te gaan. Vandaag is het wederom een bijzondere dag want Rens mag met Thijs mee op het dock! Hoe gaaf! Ik vraag nog aan Rens of hij toevallig wil ruilen met mij, maar helaas, daar trapt hij niet in! Jammer..... Aangekomen bij het CDTC gaat Thijs eerst weer met Stefanie en Anna naar binnen om te werken. Aan de hand van wat foto's die wij eerder vandaag naar Stefanie hebben doorgestuurd, mag Thijs in mooie zinnen over de foto's vertellen. Dit gaat erg goed. Thijs vroeg vervolgens uit zichzelf "mag ik nog een foto zien?" Thijs snapt heel goed dat de kans groter is dat het mag als hij iets in een mooie zin vraagt. Verder hebben ze gewerkt met emoties. Emoties herkennen is hierbij de start. Het valt Stefanie op dat Thijs wel heel snel emoties over neemt. Bij een plaatje van verdrietig bijvoorbeeld wordt Thijs ook direct verdrietig en dat is niet de bedoeling natuurlijk! En dan is het tijd om naar het dock te gaan, samen met broer Rens! Hoe leuk om de twee broers super enthousiast richting Nubia te zien gaan. Op de kant kunnen Wim en ik nu dubbel genieten van de mannen en Thijs schatert het wederom uit. Rens mag de therapeut en de dolfijnentrainster ondersteunen en dit doet hij hartstikke goed. Volgens Stefanie zou hij zo dolfijnentrainer kunnen worden! Na de 1e watersessie moet Thijs op het dock weer aan het werk en tijdens de 2e watersessie mogen Wim en ik de therapie ook van heel dichtbij volgen, super! En dan is het alweer tijd om Nubia gedag te zwaaien. Met een paar mega hoge sprongen neemt Nubia afscheid van Thijs en Rens. (zie bijgevoegde video!) In de nabespreking geeft Stefanie aan dat Thijs weer heel goed heeft gewerkt en veel zinnen heeft gezegd. Rens vond ook dat Thijs tijdens de watertijd heel keurig in zinnen sprak. Om het negatief aandacht vragen van Thijs te voorkomen is het belangrijk dat we Thijs de hele dag door belonen bij positief aandacht vragen. Dit zal wel wat inspanning van ons vergen. Daarnaast hebben we nog meer tips gekregen van Stefanie omtrent negatief gedrag en dit kunnen we de komende dagen gaan uitproberen. Maar vandaag was dit niet mogelijk want Thijs was erg vrolijk en gezellig! Na de therapie hebben we deze dag dan ook maar afgesloten op ons lievelingsplekje bij Hemingway, eten met de voetjes in het zand en de zon die in de zee zakt.

1. Ymie van Noort:
    21 februari 2019
    Bon dia gewenst vanuit een zonnig Brabant. Wat heerlijk dat Thijs zo hard werkt en zulke goede vorderingen maakt. Die dames zijn met z'n drieën geweldig! En Thijs zelf is natuurlijk super! Die blijft iedereen verbazen en nu hij beter in zijn vel zit is er voor iedereen weer ruimte om te genieten van zon, zee en zalig mooi weer. Wat leuk dat jij ook mee mocht doen Rens. Junior-dolfijnentrainer! Weer iets om met je klas te delen. Zullen die jaloers zijn. Tot schrijfs, doei, Ymie.
  2. Martine:
    21 februari 2019
    Gaaf om te lezen weer. Fijn dat jullie zo genieten en Thijs het zo goed doet (wat een mooie zinnen!!). En superleuk dat Rens ook het dock op mocht vandaag, wat een topper!
    Heel veel succes en plezier nog.
    Groetjes, Martine
  3. VSO-2:
    21 februari 2019
    lieve Thijs, wij van VSO-2 zijn blij dat je zoveel plezier maakt. Omar vraagt of jullie een filmpje willen sturen. Geni mist de knuffels van Thijs. Walid is blij dat Thijs blij is. Selvi wil weten of de dolfijn Nubia lief is voor Thijs. Sheima vindt Thijs heel lief. Robin mist Thijs. Daniella en Moniek zijn blij dat je zo goed in je velletje zit en missen je heel erg.
    dikke knuffels van ons allemaal!!!
  4. Jeannette van der Kaaij:
    21 februari 2019
    Wat een leuke berichten allemaal :-)
    Super fijn dat het zo goed verloopt met de therapie.
    Veel succes en heel veel plezier nog met z'n viertjes!!
  5. Kees en Ria Duijnisveld:
    21 februari 2019
    Wat een mooi verhaal en foto's.
    Daar worden wij ook vrolijk en blij van.
    Fijn hoor jullie hebben het alle vier verdiend.
  6. Thomss Happée:
    21 februari 2019
    Beste familie Grootscholten, wat een mooie verhalen van de twee broers. Geweldig! Geniet met elkaar van deze unieke momenten!!
    Liefs van de familie Happée
  7. Corry Gardien:
    21 februari 2019
    Heerlijk dat het zo goed gaat hebben jullie ook vakantie, bedankt leuke fotos Liefs Corry
  8. Judith van Halem:
    21 februari 2019
    Fijn om deze mooie berichten weer te lezen, en wat een prachtige foto’s!
    Heel veel succes nog met de komende therapiedagen en daarnaast ook lekker genieten van het mooie Curacao !
  9. Jennifer Poldervaart:
    21 februari 2019
    Wat een prachtige berichten zijn dit weer! Het blijft leuk om een heel klein beetje met jullie mee te genieten. Wat kan die Nubia springen zeg leuk zo'n filmpje. Heel veel plezier en suc6 nog de komende tijd.
  10. Tessa en Mexx:
    21 februari 2019
    Dat is hard werken en superveel genieten!
    Nog veel plezier en succes de komende dagen! Wij lezen en kijken mee!

Groetjes van ons!
  11. Bauke, Evert, Henk, Dirkje en Jort:
    21 februari 2019
    Wat een geweldige mooie verhalen en foto’s!! Geniet ervan samen!! Wij genieten op afstand mee!!! Groetjes Evert en Bauke, Henk, Dirkje en Jort