Therapiedag 10 - vrijdag 3 maart

4 maart 2017 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Helaas, helaas, helaas........... de laatste therapiedag alweer! Wat een dikke ellende! Aan de andere kant betekent dit dat we de afgelopen 2 weken echt een super mooie en fijne tijd hebben gehad! Laten we dan maar extra gaan genieten van deze dag! Na het ontbijtje op de vaste stek gaan we eerst weer even naar het strand. De lucht ziet echter flink grijs en we hebben werkelijk nog geen teen op het strand gezet als er een giga bui losbarst..... Dus snel schuilen bij de strandbar. Even met Thijs een spelletje memory gespeeld, waar we allebei van genoten. (Wim en Rens waren er nog niet, die moesten alweer het zware werk doen, de boodschappen!) Na 15 minuutjes was de hemel weer redelijk blauw en scheen het zonnetje flink dus konden we op een strandbedje neerploffen. Na een tijdje kwamen Wim en Rens aanglopen. Nou, Thijs kreeg papa in de gaten en "rende" bijna over het mulle zand naar Wim toe. Helemaal zelf, eigen intitiatief en nog een lekker tempo ook! Wat een stappen heeft hij gemaakt wat lopen en stabiliteit betreft. Als Thijs wil kan hij echt veel! Even later kwamen de buren ook nog langs op het strand. Met z'n allen leuk gespeeld in de zee en weer gezellig een bakkie gedaan aan de kustlijn met prachtig uitzicht. Wat wil je nog meer? Daarna terug naar ons huisje, even lunchen, Rens mocht nog even wat huiswerk maken en een duik nemen in het zwembad. Om 15 uur vertrokken we voor de allerlaaste therapiesessie naar het CDTC............ Deze sessie begon weer met binnen werken en na een half uur kwam Thijs naar buiten in zijn stoere wetsuit. Voor de laatste keer mocht hij met Nubia gaan zwemmen. Tussen de 2 watersessies in werd er op het dock nog gewerkt aan de mondmotoriek. En toen was het toch echt tijd voor de laatste sprongen van Nubia. De nabespreking stond vandaag in het teken van afscheid nemen. Afscheid nemen is niet altijd leuk. Het is bijzonder hoe snel je met Naemi en Alina een band opbouwd in 2 weken tijd.........Maar afscheid nemen hoort er helaas wel bij. Thijs kreeg een mooi fotoboekje met foto's van de therapie en daarnaast kreeg Thijs nog een usb-stick waarop vele foto's en een film staan. Zo hebben we mooie herinneringen voor thuis en kunnen we thuis ook laten zien hoe hard Thijs heeft gewerkt. Na de therapiesessie mochten we meteen door naar het zwembad op ons huisjespark. Jesse werd vandaag 13 jaar en we waren uitgenodigd voor een echte zwembadparty! (Jesse heeft ook de therapie gevolgd en is het kind van 1 van de 3 gezinnen hier op het huisjespark). Dit was gezellig. Morgen gaan we nog een dagje vakantie vieren en sluiten we de dag af met de 3 gezinnen bij Hemingway (ons favouriete restaurant met de mooiste zonsondergang)...... En zondag vliegen we om 17 uur helaas alweer terug naar Nederland.
Conclusie van de afgelopen 2 weken is dat we hele grote sprongen hebben gemaakt in het gedrag van Thijs. Dit is voor de buitenwereld wellicht minder zichtbaar, maar voor ons is dit ontzettend waardevol!!! We hopen dat we deze hele grote vorderingen / veranderingen thuis ook door kunnen zetten!! Daarnaast is Thijs echt vooruit gegaan in het lopen. Hij loopt nu niet meer aan de hand maar alles los, is meer stabiel geworden en we moeten goed blijven oefenen met het kantelen van de heupen en laten we niet het mooie opstaan via de knieen vergeten! Dit doet Thijs nagenoeg al vanzelf! Daarnaast zien we dat Thijs zelf wat meer intitiatieven gaat nemen en iets zelfstandiger is geworden. En tot slot is er goed aan de communicatie gewerkt, en dan met name aan de mondmotoriek en de basis klanken en de korte zinnen van 3, 4 of 5 woorden. Met al deze punten kunnen we thuis verder aan de slag. Maar we kunnen niet alles zelf. Belangrijk is het dat de omgeving Thijs ook als een grote jongen gaat benaderen. Thijs is geen grote knuffelbeer. Daarnaast mogen we allemaal best wat hoger inzetten bij Thijs, wat strenger zijn, meer zelf laten doen, niet alles invullen voor Thijs en minder complimenten/applaus geven, alleen als hij echt iets knaps heeft gedaan. Wim, Rens en ik zijn alledrie reuze trots op onze kanjer!! Thijs heeft echt ontzettend hard gewerkt en stappen gemaakt zonder te mopperen. Thijs is echt heel gemotiveerd. Wij zijn TROTS#TROTS! Wij hebben met zijn viertjes een heerlijk fijne tijd gehad en gaan nu nog even anderhalve dag genieten. Iedereen bedankt voor het lezen van het blog en de leuke reacties en tot binnenkort in Nederland!

1. Corry:
    4 maart 2017
    Heerlijk dat er zoveel vooruitgang is geboekt en jullie een super vakantie er van hebben kunnen maken ,geniet de laatste dagen en een goede terug reis .
    Liefs Corry
  2. Liefs van Ron, Anneke, Leone, Timo en Manon:
    4 maart 2017
    Wat heerlijk om elke dag zo'n positief verslag te lezen. Zo knap hoe hard Thijs gewerkt heeft en zo leuk om jullie enthousiaste reactie daarop te merken. Es, wat schrijf jij makkelijk en leuk, daar kan je nog iets mee gaan doen :-)!
    Geniet van de laatste "vrije" dagen.
    Liefs van de (Naaldwijkse) Ruijfjes
  3. Silvia v.d. Voort:
    Hoi Es, Wim, Thijs en Rens
    Jullie bedankt voor de mooie verhalen, wij genieten hier ook mee met jullie.
    Geniet nog van de laatste dag en ik hoop op een betere terug reis dan de heenreis. Veel liefs Silvia
  4. Ferry, Mirjam, Rosa & Saar:
    Ik ben ook trots , op jullie allevier! X
  5. Aad en Lidy:
    5 maart 2017
    Bedankt voor de mooie verhalen. Het was elke ochtend weer leuk om te lezen. Wat hebben Thijs en jullie weer genoten en veel geleerd.
    Nog lekker even genieten en een hele goede vlucht terug naar Nederland
    Groetjes,
    Lidy
  6. Sylvia Schroder:
    5 maart 2017
    Genoten van de mooie verhalen! Goede reis terug!
  7. Martine:
    6 maart 2017
    Hallo allemaal!
    Fijn dat jullie met zo'n goed gevoel terug kijken op de therapie en dat Thijs zulke mooie stappen heeft gezet (letterlijk en figuurlijk). Hopelijk een goede terugreis gehad.
    Tot snel op school!
    Groetjes, Martine