Therapiedag 6 - maandag 27 februari

28 februari 2017 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vandaag start alweer de 2e therapieweek voor Thijs. We hebben het weekend lekker wat andere dingen gedaan en nu weer terug in ons Antilliaanse therapie-ritme. (wat trouwens heel lang vol te houden is!) We hebben er alle vier weer ontzettend veel zin in! We starten met het ontbijtje op de welbekende veranda. Vervolgens maakt Rens zijn huiswerk (jaja, zijn klasgenootjes hebben vakantie maar Rens gaat gewoon stug door). En daarna naar het strand, daar zijn we tenslotte al 2 dagen niet geweest! Hier komen we onze buren en mede therapiegezin tegen, gezellig! Daarna terug naar het huisje om te lunchen. Maar wat gebeurt er tijdens de lunch? Een regenbui! Ja ja, jullie zijn in Nederland echt niet de enigen. Het voordeel van hier is echter dat het na 10 minuten klaar is en de zon weer gewoon volop schijnt! Het gedrag van Thijs gaat ook vandaag, net als in het weekend, weer harstikke goed! Wat zijn we hier blij mee. Op het strand hebben we ook gewoon weer echt genoten. De handvaten werken hier zo goed! (hopelijk werkt dit thuis ook zo door maar volgens Naemi wel, en anders hebben we een goede reden om terug te gaan, haha) Het werkt hier ook zo fijn, je krijgt handvaten en je hebt vervolgens ruim de tijd om deze in de praktijk uit te proberen. (zonder druk of stress situaties van thuis, in een niet onaangename omgeving...) En de volgende dag kun je de ervaringen weer bespreken met de therapeut, echt super. Om half 4 zit Thijs weer startklaar voor de therapie en Rens voor de kidsclub. Het hoofddoel van de 2e week wordt spraak, met nog een kleine terugkoppeling naar gedrag. Binnen gaat Thijs aan de slag met het maken van vele klanken en deze moet hij tijdens het uitvoeren van een parcours laten horen. Dit gaat erg goed. Daarnaast wordt er weer gewerkt aan de mondmotoriek, bellen blazen gaat al beter en Naemi vindt dat hij de mond, tong en lippen al beter gebruikt tijdens de oefeningen. Thijs is alerter met werken. Ook motorisch maakt Thijs vorderingen. Dit zien wij zelf ook. Hoe hij vandaag met krat en al in zijn handen een afstapje afstapt, vergeleken met vorige week maandag...... Allemaal super positieve berichten dus! Maar toen mocht Thijs naar het dok om te gaan zwemmen met Nubia en........... de pet. Op zich gaat Naemi zich deze week minder op gedrag richten maar ze wilde nog even aan het begin van de 2e week een statement maken naar gedrag. Nou, die heeft ze gekregen ook! Thijs moest de pet op en hij moest dit zelf doen. Maar meneer vertikte dit. Naemi heeft Thijs toen volledig genegeerd. Ook Alina, de stagiair, Tamara, de dolfijnentrainster en Nubia moesten Thijs volledig negeren. In de nabespreking gaf Naemi aan dat Thijs wel een hele lange adem heeft.....Dit negeren duurde namelijk wel een half uur! Thijs lag dus in het water met Naemi achter hem, die hem volledig negeerde. Thijs doorliep in die periode 3 fases; fase 1 aandacht vragen door zelf te gaan spelen = spetteren en met de pet spelen. Resultaat: geen aandacht. Fase 2, contact proberen te maken met Naemi, eerst lief zijn, geen resultaat, vervolgens knijpen, geen resultaat. Toen begon Thijs maar aan fase 3, praten. Naemi heeft het praten op zich niet genegeerd, want praten is goed. En uiteindelijk na een half uur deed Thijs eindelijk de pet op.... Toen mocht hij het water uit want het was allang doktijd! Thijs moet leren dat het leven niet alleen om Thijs draait. Hij hoeft niet altijd alle aandacht te krijgen. Naemi gaf ook aan dat Thijs creatief is om oplossingen te bedenken. Hij weet donders goed wat er van hem verwacht wordt maar hij maakt er een spel van. Het beste wat wij als ouders dan kunnen doen is negeren, hoe moeilijk dit soms ook zal zijn. (en niet in alle situaties kan) Naemi geeft ook aan dat Thijs waarschijnlijk veel meer begrijpt en snapt wat er van hem wordt verwacht maar hij gooit zijn charmes in de strijd en krijgt zo veel voor elkaar.  Na de doktijd waarin er aan de mondmotoriek werd gewerkt mocht Thijs nog even kort het water in en pret maken met Nubia. In de nabespreking gaf Naemi tot slot nog aan dat ze Thijs erg gemotiveerd vindt en dat hij graag wil leren. Behalve de pet op houden dan.......... maar dit heeft wel veel informatie opgeleverd voor Naemi. Ze heeft nu zelf ervaren hoe Thijs zich kan gedragen en dit levert veel op. En als allerlaatste gaf Naemi aan dat wij aan de omgeving door moeten geven dat iedereen best hoger in mag zetten bij Thijs en dat we allemaal ook af en toe strenger mogen zijn. Kortom, het was een zeer interessante therapiedag waarvan we tijdens het half uur dat Thijs dus in het water lag te niksen niet heel blij werden maar tijdens de nabespreking werd duidelijk dat dit wellicht veel oplevert. Thijs moet ook leren wie de mol, eh, de baas is!

1. Corry:
    28 februari 2017
    Schitterend verslag en wat word dat moeilijk om Thijs te gaan negeren zoals hij altijd alleen al naar je kijk , maar oefening baart kunst en wie wat er allemaal nog te bereiken valt hij is echt nog niet uit geleerd , heel veel plezier en geniet van alles .
    Liefs Corry
  2. Karly Van Der Valk:
    28 februari 2017
    Dat Thijs een boeffie is wist ik al, maar wat een creatieveling en volhouden kan t toch zijn. Goed om te horen dat hij ook deze week weer flinke stappen blijft maken!!

Hahah Freek, uhm Rens,betekend dat dat je ook gewoon in curaçao nog wie is de mol aan het volgen bent?? Weet je al wie het is?
  3. Roos:
    28 februari 2017
    Hoi Thijs, wat ben ik ontzettend blij dat ik door contact met jouw opa en oma nu mee kan genieten van jullie verhalen. Wat is het gaaf om te lezen wat je allemaal doet en ook dat je het zo goed doet (op een enkel keer na, maar dat mag ook wel toch?). En Rens voor jou is er ook genoeg leuks te doen (op huiswerk maken na misschien, of het is misschien juist wel heel leuk om het op zo'n mooie plek te doen?!) En voor je papa en mama natuurlijk superfijn om al die positieve dingen te zien en met de tips aan de slag te gaan. Nou geniet allevier van de dagen die nog komen en Thijs geef Nubia maar een dolfijnenkus van mij (of houden dolfijnen niet van zoenen?).
    Lieve groetjes voor jullie allemaal van Roos.