vrijdag 1 maart - therapiedag 10

2 maart 2019 - Willemstad, Curaçao

Laatste therapiedag, balen zeg! Met gemengde gevoelens worden we wakker. Blij dat we hier zijn en dat we het weer zo fijn hebben. Verdrietig omdat het einde in zicht komt. Tijdens het ontbijt lezen we de reacties uit het dagboek. In 1 van de reacties staat dat Thijs wel verdrietig zal zijn omdat hij vandaag afscheid moet nemen van Nubia en Stefanie. Thijs hoort het woord verdrietig en schiet meteen in de emotie. We krijgen hem er wel uit maar kost wel wat energie. Daarna is er nog een klein akkefietje en Thijs ontploft. Duidelijk wat gevoeliger vandaag. Daarna op naar het strand; het is stralend weer vandaag! Wel weer harde wind maar weinig bewolking. De temperatuur is hier al 2 weken echt prima! Niet te gek warm, ik schat in rond de 30 graden. Over de beachtennis kan ik het volgende vertellen: Rens is vandaag de winnaar!! Maar voor mijn trouwe fans, wees niet getreurd, ik ben geen verliezer!! Wegens tijdgebrek heb ik geen potje gespeeld. (ja, we hebben het hier druk hoor!) Wim was het slachtoffer van de bloedfanatieke Rens! Waar hebben we het druk mee?? Onder andere cappucino drinken met de voetjes in zee, spelletje doen met Thijs, beetje zwemmen in zee en snorkelen. Het was weer mooi om te zien wat je ziet door je snorkelbril; je hebt net het gevoel alsof je door een aquarium zwemt! (al vond ik het af en toe ook best een klein beetje eng, op een gegeven moment zwom ik door een school van wel honderden vissen…) Onder de middag weer hetzelfde ritueel, lunchen, chillen en dan rond 15 uur voor de laatste keer richting CDTC. Rens gaat voor de laatste keer naar de kidsclub. En Thijs mag voor de laatste keer aan de slag. Eerst binnen, weer spontaan vertellen aan de hand van foto's en daarna deden Stefanie, Anna en Thijs een bowling spel. Als je een woord goed had gezegd mocht je de bal gooien. En vervolgens naar het dock voor de laatste watersessies. Thijs was echt voor de 10e keer op rij enorm aan het genieten! Samen met Stefanie schaterden ze het hele bad weer bij elkaar en hadden ze de grootste lol. En Thijs zat op zijn praatstoel! Stefanie gaf na afloop aan dat Thijs veel vertelde en ook uit zichzelf. Hij wilde bijvoorbeeld graag dat Nubia zou springen dus Thijs zei dan: Ik wil Nubia springen! En zo bleef hij lekker gaan. Stefanie noemt Nubia ook wel moppie. Op een gegeven moment zwom Nubia langs en zei Thijs: moppie! Wat een lekker ding is Thijs toch ook! (niet altijd, maar ja, dat ben ik zelfs niet altijd :) ) Op het dock nog even geoefend met woorden met de W (bv wc) en de G en toen was het echt tijd voor het grote afscheid. Thijs mocht kadootjes geven aan Stefanie en Anna en Rens had kadootjes voor Laura en Alice van de kidsclub. Thijs kreeg zelf ook kadootjes; een fotoboekje van de therapie, een usb-stick waarop allemaal foto's en een filmpje staan en een stoere tas. Over 2 weken ontvangen we nog een verslag van de therapie. Maar een belangrijk punt met betrekking tot communicatie: Thijs moet zelf zinnen maken en wij moeten hem daarbij helpen indien nodig. De zin daarna laten herhalen als er hulp nodig was anders krijgt Thijs niet wat hij wil of gebeurt het niet. En belonen als het goed gaat of als Thijs spontaan zinnen maakt! Vooral zinnen met ik ga, ik heb, ik ben, ik wil, wij gaan, wij zijn...... zijn de nieuwe standaard voor Thijs. Daarnaast hebben wij veel informatie gekregen rondom de emotieregulatie en negatief gedrag. Hier gaan wij zelf mee aan de slag. Maar ook bij deze 2 zaken is belonen een belangrijke factor. Tot slot is het belangrijk dat wij allemaal niet de fout maken om de dingen in te gaan vullen voor Thijs. Als Thijs bijvoorbeeld boterham roept wil dit niet altijd betekenen dat hij een boterham wil. Wellicht wil hij wel zeggen dat er een boterham op de grond ligt of dat hij vies is of wil hij iets heel anders vertellen over de boterham. Deze fout wordt echter heel vaak gemaakt bij kinderen die moeilijk communiceren en wij als ouders maken hier zelf ook fouten in. Dus hier moeten we met z'n allen alert op zijn! Na de therapie zijn we met Patricia, Marja, Luca en Isabella als afscheid gaan eten, wederom bij Hemingway, waar anders??? Zo'n mooie heerlijke plek... en het was erg gezellig. Morgen gaan wij nog een dagje nagenieten en dan zit deze mooie reis er echt op. We hebben met zijn allen enorm genoten! Genoten van Thijs, zo gaaf om te zien hoe hij kan genieten! Genoten van Rens die het naar zijn zin had bij de kidsclub, genoten van het harde werken van Thijs, genoten van elkaar, genoten van het eiland, het weer, de zee, de hagedissen, leguanen, vogels, de cappucino's met de voeten in zee, de beachtennis competitie, de family swim, Hemingway, de zonsondergang, het CDTC, Willemstad, genoten van jullie reacties en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik stop er nu lekker mee! Het schrijven zit erop! Tot ziens, dikke kus van ons allemaal X.

1. Sjors, Astrid, Nora en Sepp:
    2 maart 2019
    Wat heb je hard gewerkt Thijs! Knap hoor!
    Liefs,
    Sjors, Astrid, Nora en Sepp
  2. Mariska ( Haar en Zo ):
    2 maart 2019
    Zo hard gewerkt en zo intensief geweest dat zelfs mijn maag een beetje omdraait bij het lezen van het afscheid.
    In het bezit van weer een koffer herinneringen weer naar huis!
    Maar eerst nog die laatste dag genieten!!
  3. Ferry, Mirjam, Rosa & Saar:
    2 maart 2019
    Nog een mooie dag en dan een goede reis naar huis! Tot snel! 😘
  4. Ymie van Noort:
    2 maart 2019
    Bon dia Korsou, Voor de laatste keer, snik. Maar het is geweldig geweest. Wat heeft Thijs hard gewerkt en wat is er veel bereikt. Je bent super Thijs!!! Ik hoop het allemaal te horen op Kyona haar verjaardag. Dat duurt nog best lang maar dan kun je nog verder oefenen. Fijn Rens dat jij het ook zo naar de zin hebt gehad en dat je Papa hebt ingemaakt met tennis. Lekker phu! Wim en Esther, naast alle zorgen en werken was er gelukkig weer die heerlijke Curaçaose zon. En net als bij één van de vorige reizen, hoop ik dat jullie die meenemen naar Nederland. Blijf je de warmte voelen in je hart en misschien hebben wij er ook nog wat aan want het is hier ondertussen weer herfst. Goede reis en geniet van de laatste dag. Wel thuis, doei, Ymie.
  5. Rob - Miranda - Laura en Kyona:
    2 maart 2019
    Jullie hebben enorm genoten, maar wij ook hoor! Het was erg leuk om alle verhalen weer te lezen. Geniet nog van jullie laatste dagen op Curacao, en vergeet niet het zonnetje mee terug te nemen :-) Goede reis terug!
  6. Opa en oma:
    2 maart 2019
    Jammer dat het er zo wat weer op zit . Wat gaat het toch snel . Maar zo te lezen hebben jullie met het hele gezin erg genoten . En daar ging het toch om . Veel plezier voor de overige tijd . En een goede reis he !!!
  7. Carin:
    2 maart 2019
    Wat een knappe Thijs en wat een mooi verhaal iedere dag weer. Bedankt Esther. Ik ga het lezen van jullie reisverslag missen zoals jullie curaçao gaan missen. Heerlijk hoe fijn jullie het hebben gehad! Fijn dat wij met alle adviezen verder kunnen. Lieverds geniet nog even morgen.
    Liefs v mij
    Xx
  8. Corry Gardien:
    3 maart 2019
    Welkom THUIS
  9. Marc:
    4 maart 2019
    Hoi Esther, Schitterende reis!! Het zal wel weer even wennen zijn bij thuiskomst straks ;-) Tot gauw, groeten van Marc