maandag 25 februari - therapiedag 6

26 februari 2019

Vandaag het begin van de 2e therapieweek. Dit voelt altijd een beetje dubbel. Aan de ene kant het gevoel van jeetje, we zijn al op, of in aantal dagen zelfs over de helft! Aan de andere kant hebben we nog een heeeele en hopelijk mooie week voor ons! Dus laten we dat laatste maar aanhouden! Thijs is blij dat het weekend voorbij is en dat het weer maandag is want hij vroeg tijdens het ontbijt alweer: Mag ik Nubia zwemmen? En de therapiedagen betekenen voor ons ook een beetje het vaste en zeker niet vervelende ritme. Ontbijten, Rens beetje huiswerk doen (hihi, het is al vakantie maar heeft Rens nog niet door, ach, voor Rens is het hier 1 grote vakantie!) en daarna een paar uurtjes naar het strand. Op het strand zijn Wim, Rens en ik een beachtenniscompetitie begonnen en ik kan jullie vertellen dat dit spannend wordt! Op het strand hadden we helaas wel weer wat regen vandaag, maar gelukkig niet zoveel dat we echt naar huis moesten. Daarna weer lekker lunchen in het huisje, wasje gedaan (jaja, hier wordt ook nog enige vorm van arbeid verricht) en even chillen. En om 15 uur vertrekken we weer vol goede zin naar het CDTC. De zonnebrillen weer op want de zon is er weer hoor! En het werd weer een sessie van genieten met een grote G voor Thijs! Thijs ging eerst binnen weer aan de slag met Stefanie. Eerst weer wat vertellen aan de hand van foto's. Daarna heeft Stefanie met Thijs aan emoties gewerkt. Dit ging best goed. Thijs kan de verschillende emoties goed herkennen. Stefanie had ook uitgelegd dat de emoties waarmee ze gingen oefenen een grapje zijn zodat Thijs niet bij iedere emotie daadwerkelijk in de emotie schiet en dit werkte goed. Thijs moest emoties herkennen en aangeven of hij blij was of helemaal niet met behulp van groen, geel en rood (stoplicht). Groen is dan blij, geel neutraal en rood helemaal niet. Om de emoties beter te kunnen gaan reguleren moeten wij voor Thijs emoties gaan verwoorden. Maar ook de emoties van ons zelf moeten we richting Thijs gaan verwoorden en ook uitleggen waarom het zo voelt. Daarnaast moeten we Thijs ook een alternatief aanbieden. Voorbeeld: ik voel me niet heel blij. Thijs, je kunt me helpen door even je speelgoed op te ruimen. Hierbij het stemgeluid zo neutraal mogelijk houden. Stefanie geeft aan dat Thijs mega sociaal is en een super gevoelskind. We mogen hem dan ook zeker belonen voor het meevoelen. En na wat massage-oefeningen mocht Thijs weer naar het dock om met Nubia te zwemmen. Nou, dat Thijs het naar zijn zin had hoefde je niet te vragen want 100 meter verderop hoorden ze Thijs nog schateren, echt top!! Thijs was 200 % aan het genieten. Stefanie gaf na afloop ook aan dat Thijs al veel minder spanning in zijn lijf had dan vorige week en dit uit zich bijvoorbeeld in het beter aaien van Nubia. Tijdens de watersessies moest Thijs ook hard werken, met name goede zinnen maken. En op een gegeven moment zei Thijs ook heel spontaan: Ik ben blij! Klasse Thijs, direct de emoties toepassen. Op het dock werd na de eerste watersessie weer gewerkt aan de mondmotoriek en daarna nog een laatste keer met Nubia het water in. En toen zat deze sessie er helaas alweer op. Na de nabespreking met Stefanie kwam Rens weer terug van de kidsclub. Hij had weer een leuke middag gehad met de andere kinderen. Ze hebben o.a. gewerkt aan het brusjesprogramma (broer/zus met beperking) en een spel gedaan. Na de therapie zijn we naar Sjors, Astrid, Nora, Sepp en de oma van Nora en Sepp gereden en hebben we met z'n allen gebarbequed, was erg gezellig!

1. Frieda:
    26 februari 2019
    Goed bezig Thijs! Heel veel plezier nog allemaal.
  2. Ferry, Mirjam, Rosa & Saar:
    26 februari 2019
    Wat mooi dat Thijs aan de slag is met (het uiten van) emoties, geweldig hoe ze dat met hem oefenen! Iedere keer zo gaaf om te lezen hoe het met jullie gaat en wat jullie doen. En zet hem op hè Essie, met de beachtenniscompetitie, ik ben voor jou! 💪🏻😉😘
  3. Alexander Spuijbroek:
    26 februari 2019
    Wat fijn om te lezen dat de therapie weer zo goed gaat en dat Thijs zich meer kan ontspannen en zijn emoties beter kan uiten. Daar worden we toch allemaal heel erg blij van! Natuurlijk jammer, dat de tijd zo vliegt, maar dat is ook omdat jullie het blijkbaar erg naar jullie zin hebben! Geniet er deze week nog maar lekker van.
  4. Ronald, Carola, Lynn en Thom:
    26 februari 2019
    Lekker bezig Thijs!!! Hard werken en genieten!!! Veel succes en bovenal plezier nog met z’n allen. Dikke knuffel. De Zwinkies
  5. Klaas Hoekstra:
    26 februari 2019
    Fijn om te horen dat het allemaal goed gaat. Geniet nog lekker van de komende week en we blijven jullie in de verhalen volgen.
  6. Ymie van Noort:
    26 februari 2019
    Bon dia allemaal, Wat heerlijk dat Thijs beter zijn emoties beter leert beheersen, begrijpen en duidelijk te maken. Dit zal niet altijd makkelijk zijn en elk begin is moeilijk maar het zou voor iedereen ontzettend fijn zijn. Dus zet em op Thijs. Ook met zinnetjes spreken. Dan kun je straks zelf aan Oma Ria vertellen dat je heel blij was dat je met Nubia hebt gezwommen. Het zou een geweldig verjaardagscadeau voor Oma zijn. Veel oefenen dus! Tot schrijfs, doei, Ymie.
  7. Linda van Veen:
    26 februari 2019
    Wat heerlijk dat Thijs weer zo geniet van de therapie en weer zo veel leert, echt knap van hem !! En super fijn dat jullie het ook weer zo naar je zin hebben. Geniet nog maar volop van alweer deze laatste week, het gaat veel te snel natuurlijk.
  8. Kyona van Noort:
    27 februari 2019
    Blijf maar lekker huiswerk maken Rens! haha.