woensdag 27 februari - therapiedag 8

28 februari 2019 - Willemstad, Curaçao

De druppels lopen over mijn voorhoofd. Is de dag weer met een hoosbui gestart? Nee, gelukkig niet. Een nachtmerrie dan? Nou, daar lijkt het meer op! Nee ik kom net terug van een stukje hardlopen….. Ieder voordeel heeft een nadeel, sporten in dit heerlijke klimaat op Curacao is toch wel even anders dan thuis, pittig is lichtzinnig uitgedrukt. Bovendien staat mijn lichaam zowaar ook een keer in de relax modus. Is het ook niet echt aan gewend, haha! Deze combi hebben aardig wat zweetdruppels als resultaat. Bij terugkomst zijn de jongens inmiddels ook wakker. Ja, het is ongelooflijk maar Thijs en Rens hebben vanmorgen tot 7.30 uur geslapen, record! Gisteravond toen ze naar bed gingen sliep Thijs al voordat wij hun slaapkamer uit waren. Kun je nagaan hoeveel energie de therapie hem kost. Na een verfrissende douche start ons zelfde dagritme, ontbijtje met de fluitende vogels en wuivende palmen om ons heen. Wandelingetje naar het strand waar ook Luca, Isabella, Marja en Patricia langskomen. Gezellig. Het strandbezoek start weer met een cappucino met de voetjes in zee. Wim heeft daarna gesnorkeld en uiteraard hebben we onze beachtennis competitie weer voortgezet. Dit laatste leverde vandaag wel even wat boze blikken op van de heren. Ik mag het ook niet opschrijven van Rens maar ik doe het natuurlijk toch; ik heb beide heren vandaag verslagen!!!! Ik vrees voor revanche  morgen maar dat zien we dan wel weer! Thijs vermaakt zich ook wel veel beter op het strand dan 1 ½ week geleden. Toen zij hij iedere minuut dat hij naar het huisje wilde. Maar nu spelen we spelletjes en zwemmen met hem in zee en dat vindt hij allemaal wel gezellig! Thijs is hier nu ook veel relaxter dan op een normale zomervakantie. Dit is wel heel erg fijn en geeft ons ook meer kans om lekker te genieten! Misschien is het een goed idee om Nubia komende zomervakantie op ons adresje uitnodigen?? Na de lunch even chillen en op naar het CDTC. Rens heeft er ook veel zin in, eigenlijk net als alle andere dagen, want vandaag heeft Rens dolfijntrainersdag. Rens heeft allemaal dingen over de dolfijnen geleerd, een dolfijnenshow bekeken en een spel over communicatie gedaan. Was wederom erg leuk. Thijs begon de therapiesessie weer binnen in de therapieruimte. Daar hebben ze eerst weer aan de emoties gewerkt. Thijs moest bij plaatjes de emoties benoemen. Naast boos, verdrietig en blij kwam de emotie bang erbij. Thijs was heel relaxed, wist wat de bedoeling was en kon de emoties goed benoemen. Daarna werd er aan de hand van een plaatje een situatie beschreven. Bijvoorbeeld dat een klein meisje aan haar haren en aan haar arm werd getrokken. Thijs zei al, niet goed! En daarbij kon hij ook aangeven hoe het kleine meisje zich moest voelen. Super knap van Thijs! Stefanie gaf na afloop ook aan dat Thijs zich heel goed kon inleven en geconcentreerd heeft gewerkt. Tot slot vroeg Stefanie aan Thijs, hoe voel je je, rood (boos), oranje (neutraal) of groen (blij)? Thijs zei toen rood en Stefanie was verbaasd. Ze vroeg het nog een keer en toen zei Thijs groen, en maakte daarbij het gebaar van grapje! haha, kanjer! En toen was het weer tijd om naar het dock te gaan. Het wordt wellicht erg eentonig, maar Thijs was wederom erg vrolijk, heeft veel gelachen en was ontspannen. Tussen de 2 watersessies in werd er gewerkt aan lichaamsmassage. en heeft hij weer woorden met een G moeten zeggen, zoals geef. Dit kan hij mooi bij zinnetjes gebruiken. En toen was het helaas alweer tijd voor de laatste zwemsessie met Nubia. Naast het genieten van het zwemmen met Nubia moet Thijs in het water steeds weer zinnetjes zeggen en kleine stukjes zwemmen naar het dock. Tijdens de watersessie zitten Wim en ik heerlijk ontspannen te kijken naar Thijs in het zonnetje en de wind. Haha, bijna therapeutisch. Ondertussen kletsen we wat met de andere ouders. Dit is gezellig en fijn, we zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje en de verhalen van elkaar zijn zo herkenbaar!  Tijdens de eindbespreking geeft Stefanie nog aan dat Thijs goed moet kijken wat hij doet. Tijdens de lichaamsmassage bijvoorbeeld moet Thijs meekijken. Maar dit kun je ook toepassen bij het aankleden of het aandoen van de schoenen zodat hij beter mee kan helpen. En tot slot nog even het volgende, als Thijs een zin zelf niet kan maken dan helpen we hem daar uiteraard bij. Maar daarna moeten we Thijs altijd de zin laten herhalen, anders krijgt hij het niet of gebeurt het niet. Dit moet iedereen eigenlijk ook toepassen met Thijs zodat hij als het ware steeds gedwongen wordt om zinnen te zeggen. Zo, na deze wijze lessen voor ons en iedereen hebben we onszelf nog maar een keer getrakteerd en zijn we bij Hemingway (ons favouriete restaurantje aan het strand) met de voeten in het zand een hapje gaan eten.

1. Ferry, Mirjam, Rosa & Saar:
    Lekker Essie ! 🏓 👊🏻🏆
  2. Ymie van Noort:
    28 februari 2019
    Bon dia dushi Curaçaoënaars. Girlpower dus!!! Lachen!!! En niet geregend en toch nat. Dapper van je Es. Dat Thijs 's avonds helemaal op is, is te begrijpen. Het is nogal wat, wat hij allemaal doet en heeft geleerd. Van jullie wordt ook nogal wat gevraagd want in de praktijk zal het wachten op een duidelijk zinnetje het nodige geduld vergen. Maar ik twijfel er niet aan dat dat wel goed komt. Jullie zijn een geweldig team. Respect! Doei, Ymie.
  3. Martine:
    28 februari 2019
    Ik lees weer mooie dingen om mee verder te gaan in Nederland, ook met ondersteuning van Proloquo2Go. Gaaf dat Thijs weer zulke mooie stappen maakt en goed om te lezen dat ook de rest van het gezin kan ontspannen:-) succes nog en genietse verder!
    Groetjes, Martine
  4. Corry Gardien:
    28 februari 2019
    Fijn hoor Esther dat je er zelf ook heerlijk van kan genieten .Jullie doen het allemaal voor Thijs maar het is toch leuk alles zo te be leven metzijn alle dikke knuffel
  5. Shirley:
    28 februari 2019
    Girl power, goed gedaan Esther !!
    Wat een mooie resultaten weer zo te lezen ! Kan je nubia niet gewoon mee nemen ??
    Geniet nog van de laatste daagjes daar met elkaar !
    Groetjes shirley