Therapiedag 6 en 7 - maandag 24 en dinsdag 25 februari 2020

26 februari 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Bon Dia! Hier op Curacao is het vandaag een nationale feestdag. Dit is de dag na carnaval zodat iedereen een beetje bij kan komen. Ik vermoed dat Thijs dacht, ik ga ook een beetje bijkomen, of het moeten de maandag ochtend blues zijn geweest maar 1 ding is zeker, het was niet zijn beste dag! (Dit is dan nog zachtjes uitgedrukt….) Binnen bij de therapie was er een cameraman aanwezig en dit vond Thijs niet echt ok. Hij keek niet op zijn vriendelijkst naar de beste man. En hij wil alleen maar een mooie film van Thijs maken! Daarna zijn ze weer gestart met de gekleurde smileys, Thijs zei dat hij geel was en dat dat ok was. Daarna zijn ze met het eigen lichaam bezig geweest. Wat voel je? Koud-warm, droog-nat, ruw-glad etc. Thijs deed wel mee maar het was niet echt je van het helaas. Volgens Stefanie had Thijs vandaag de concentratie van een pinda! In het water met Kanoa was Thijs ook erg afgeleid. Het zwemmen met de benen ging vandaag gelukkig dan nog wel redelijk goed. Het grappige hiervan is dat wij vanmorgen al merkten dat Thijs in het vakantiehuisje al heerlijk (maar niet heus) in al zijn oude gewoontes terugviel. Veel uh zeggen, megaveel aandacht vragen, geen zinnen maken etc. Dit was dus op de therapie exact hetzelfde. Wij begrijpen gelukkig ook wel dat je geen 10 dagen optimaal kunt presteren. Dus hopen dat het morgen beter gaat! Vanmiddag na de lunch even gerust en rustig bij het zwembad gelegen. In de avond mochten we nog bij Hemingway eten; we waren uitgenodigd door de Gordijntjes omdat Patricia gister jarig was!! Nou prima, wij komen graag hoor!  Dit was super gezellig! En daarna mocht Thijs direct door zijn bedje in. En Rens mocht nog even zwemmen met Isabella, lekker in het donker s avonds laat.

En toen was het alweer dinsdag, therapiedag 7………….. Maar niet aan denken dat het zo hard gaat. De jongens zitten in een strak slaapritme, om 7 uur zijn ze wakker en wij zijn er zelf ook iedere ochtend rond half 8 uit. Ik ben zelf de dag weer goed begonnen met een rondje rennen, heeeeeerlijk! Al geldt dat heerlijk eerlijk gezegd meer voor na het lopen want tijdens is het best een beetje afzien hier…..Daarna ontbeten en tijdens het ontbijt even gebeld met oma Ria want die is jarig vandaag! Nogmaals gefeliciteerd!!!!! Thijs zat vandaag weer beter in zijn vel en dat was tijdens de therapie gelukkig ook goed te merken!! Yess, hij genoot weer ouderwets en was weer goed geconcentreerd! Binnen hebben ze gewerkt aan spanning en ontspanning van het lichaam. Omdat spanning en ontspanning veel op elkaar lijkt spreken we van gespannen en relax. Thijs kon dit heel goed aangeven en kan zelf heel goed een relaxte hand en een gespannen hand geven. Thijs paste de handspanning ook goed toe in het water bij het aaien van Kanoa. De spanning en relax van je lichaam is belangrijk om te kunnen doseren van je krachten zodat je vele handelingen beter kunt uitvoeren. Denk aan eten met een lepel, knoop losmaken etc. Binnen hebben ze ook weer gewerkt met het alarm. Dit is voor Thijs een hulpmiddel om te weten hoe lang het met iets bezig moet zijn. Tevens is dit erg goed voor het tijdsbesef. Hier kunnen we thuis ook mee aan de slag. Bijvoorbeeld, Thijs jij moet eerst 20 minuten zelfstandig spelen, daarna gaan we een boekje lezen. En dan laten we een stopwatch/timer op je mobiel bijvoorbeeld meelopen. Bij de watertijd sprongen Stefanie en Thijs deze keer het water in in plaats van voorzichtig via de kant. Thijs vond dit geweldig en wij hebben hem ook nog nooit vanaf de kant in het water zien springen! Heeeeeel stoer!! Morgen willen ze dit vanaf de brug gaan doen……………..eerst zien dan geloven! Verder ging het zwemmen in het water met name met de benen erg goed. Thijs ligt dan horizontaal in het water en steunt met de armen licht op Stefanie en op Kanoa. Het ging zo goed dat ze het morgen met flippers en duikbril gaan proberen………….wow, ik vind het zwaar stoer! Kijken of hij de duikbril wel op wil maar hij zegt nu van wel! De gebaren voor Kanoa voert Thijs ook steeds beter uit. Tijdens de watertijd maakte de fotograaf Nikita  foto’s van Thijs. Deze krijg je aan het einde van de therapie mee naar huis. Zij kent Thijs nog van vorige sessies en ze zei tegen ons, zo leuk, ik kan alleen maar foto’s maken van een lachende blije Thijs! Dit vond ze best bijzonder, zoals hij geniet!!! Ja, hier doen we het oa voor, een super genietende Thijs! Rens had het ook weer leuk gehad bij de kidsclub. Ze mochten in de ocean lens, dan ga je via een lange buis aan de zee naar beneden en kun je diep onder water kijken. Daarna hebben ze nog met graffity gewerkt en verschillende spelletjes gespeeld. Rond 13 uur waren we weer terug in ons huisje, even lunchen en relaxen (hihi, voor sommige dan, ik schrijf meestal maar er zijn er die in een diepe slaap kunnen vallen…… kun je nagaan hoe ontspannen wij hier leven), bakkie doen en de laatste uurtjes van de middag heerlijk doorgebracht onder de wuivende palmbomen op het strand!! Dit was erg gezellig! Cindy en Sepp waren ook op het strand. (Sepp volgt op hetzelfde tijdstip als Thijs therapie, zijn 2 broers zitten bij Rens in de kidsclub, maar zij waren vanmiddag duiken met hun vader en zus) Daarnaast heeft Rens nog 2 amsterdamse jongens leren kennen waarmee hij o.a. beach soccer heeft gespeeld. Heel grappig want deze amsterdamse gezinnen hebben we vorig jaar ook al gezien. Kortom, een heerlijk ontspannen dag met een goede therapie voor Thijs. Super!

1. Ronald, Carola, Lynn en Thom:
    26 februari 2020
    Wat een avonturen zeg!!! Super dat jullie zo genieten🐬😊🍦🌞😃🏊‍♀️!!!
    Veel plezier en geniet van elkaar 😘
  2. Bauke, Evert, Henk, Dirkje en Jort:
    26 februari 2020
    Wat een heerlijke verhalen allemaal!! geweldig om te lezen dat Thijs het zo goed doet e zoveel bijleert en jullie er ook van genieten! Hele goeie reis nog!! Groetjes uit een berekoud, nat en winderig Nederland 😉👍
  3. Ymie van Noort:
    26 februari 2020
    Bon dia, Oeps, even een off-day van Thijs. Misschien inderdaad vermoeidheid of hij begint alle leuke dingen gewoon gewoon te vinden. En waarom dan nog je best doen nietwaar?!!! Gelukkig was de dip maar van korte duur en was het verder weer super. Zeker vergeleken met ons kikkerlandje. Toen we vanmorgen opstonden was Heeswijk bedekt met een laag langzaam wegsmeltende sneeuw. Was lang geleden dat we het mee hebben gemaakt en het was even wennen. Dus geniet nog maar even van heerlijk warm duchi suchi Korsou Groetjes en nog gefeliciteerd met de verjaardag van Oma Ria. Doei.
  4. Aad en Lidy:
    26 februari 2020
    Wat super om jullie verhalen te lezen en wat zijn jullie weer goed bezig. Toppertje die Thijs.
    Lekker genieten met elkaar.
    Groetjes uit een winderig, koud en nat Poeldijk
  5. Corry Gardien:
    27 februari 2020
    Over het algemeen gaat het hartstikke goed even een dip dagje er tussen door moet kunnen , geniet met zijn alle van de laatste dagen , in maart krijgen we hier beter weer voorspellen ze 😋😋😋 afwachten maar tot volgende week
  6. Mandy Van Andel:
    27 februari 2020
    Hoi, wat goed dat hij al zo actief gebruikt maakt van de smileys. Wat fijn dat Thijs de volgende dag weer beter in zijn vel zat. Het is ook niet niks. Woow, wat knap van Thijs dat hij durfde te springen. Is het nog gelukt vanaf de brug? Fijn dat het met Rens ook goed gaat. Wat een leuke activiteiten ondernemen ze bij de kidsclub. Geniet er nog even van 😁
  7. Rob - Miranda - Laura en Kyona:
    27 februari 2020
    Mooi verhaal weer! Knap hoor Thijs :-) We zijn ook heel benieuwd hoe het met duiken gaat. Dat zouden wij wel even willen zien hoor. Geniet morgen van de laatste dag alweer met Kanoa. Wat is de tijd weer snel voorbij gevlogen. Veel plezier!
  8. Ymie van Noort:
    28 februari 2020
    Bon dia held en familie,
    Tjonge Thijs, wat ben jij dapper. Van de brug gesprongen en met flippers gezwommen! Weet je dat Oom Rob ook met flippers gezwommen heeft op Curaçao en daar met een bril op ook echt gedoken heeft?
    Jullie zijn alweer aan het eind van deze heerlijke weken waarin het toch ook best hard werken was voor Thijs en jullie weer heel wat informatie hebben gekregen waar jullie thuis mee verder kunnen. Door het grote genieten zou je dat bijna vergeten. Maak van deze laatste dag een feestje en... het weer is hier niet zo erg slecht hoor, ze hebben voor volgende week dinsdag zelfs een helemaal droge dag voorspeld. Hebben jullie mazzel! Hopelijk gaat de terugreis beter dan de heenweg. In ieder geval sterkte en wel thuis. Hou doe.