Therapiedag 4 en 5 - donderdag 20 en vrijdag 21 februari 2020

22 februari 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Bon Dia! Therapiedag 4 alweer, wat vliegt de tijd! Maar niet teveel aan denken. Vanmorgen nieuw record van de jongens, 7.15 uur wakker! Prima mannen! Wederom veel bewolking hier vanmorgen. Dat is de laatste dagen steeds wel maar zolang er niet teveel regen uit komt is dat prima. In de loop van de dag komt de zon namelijk steeds vaker tevoorschijn. En koud is het al helemaal niet!!! Na het ontbijt had Rens een skype-sessie met zijn klas. Dit was erg leuk! Zo grappig om te zien hoe de hele klas toekijkt als Rens even stoer een bommetje gaat maken in het zwembad. En op ons vaste tijdstip van 10.15 uur liepen we weer naar het CDTC. Thijs was wat minder vrolijk en enthousiast vanmorgen. Op weg zei hij zelfs huis toe, maar gelukkig wilde hij toch liever met Kanoa gaan zwemmen………..pfffff, gelukkig maar! Maar toen de therapie eenmaal startte was er niets meer over van het wat minder zin hebben, Thijs ging er weer helemaal voor en genoot volop! Binnen heeft Thijs eerst wat kindermindfullness gedaan. Jaja, hier gaan ze ook met de tijd mee! Thijs moest aangeven wat hij voelde. Hij zei zijn adem! En waar die dat dan voelde en toen wees Thijs zijn buik aan. Knap!!! Doel hiervan is om jezelf te voelen. Daarna heeft Thijs weer aan de emoties gewerkt en zijn de handen en voeten onder handen genomen met diverse trillingen. Dit vond Thijs goed! Daarna mocht Thijs weer naar het dok om te gaan zwemmen met Kanoa. Thijs had vandaag, net als gisteren, een hele poule voor zichzelf. Sammy voelt zich namelijk niet zo lekker dus Bram, het kindje dat normaal met Sammy zwemt ging in de andere poule met Nubia gaan zwemmen. De jongens en meiden dolfijnen zitten momenteel in twee aparte poules omdat ze geen baby dolfijntje willen hebben op dit moment. En aangezien de dolfijnen niet van elkaar af kunnen blijven hebben ze ze maar gescheiden! Stefanie heeft Thijs vandaag veel laten zwemmen en dit ging echt al stukken beter!! Wel 3 grote ronden moest hij met de benen spetteren, 1 arm leunend op Kanoa en de andere arm op Stefanie. Dit ging goed……….. En terug naar het dok met de armen zwemmen gaat ook al stukken beter! Toppertje! Daarnaast heeft Thijs ook weer vele zinnen gezegd. Wat Stefanie ook knap vindt van Thijs is dat hij de werkwoorden altijd goed vervoegd. Thijs zal nooit zeggen Wij Wil, maar netjes wij willen. Wim en ik zaten weer heerlijk langs de kant te genieten, bakkie koffie erbij, beetje kletsen met andere ouders, helemaal prima! Rens had ook weer een leuke dag bij de kidsclub. ‘s Middags zijn we lekker naar het strand gegaan en hebben hier weer genoten van de palmen, het witte zand, de zee en Rens heeft nog leuk gespeeld met Pieter en Julian, de 2 broers van de kidsclub. Het was heerlijk relax!

Therapiedag 5: Wim en ik zijn deze dag goed begonnen met een rondje hardlopen. Eigenlijk de beste start van de dag voor mij in ieder geval! Hier word ik zo blij van! Al is het wel warm en erg zweten maar dat geeft een extra voldaan gevoel! Op het einde even langs de vangenis, of Rens, is het gevangenis?? gelopen. Deze is best groot en vrij indrukwekkend. Ik vermoed dat ze hier veel boefjes hebben maar het lijkt me geen pretje om daar te verblijven.  Rens en Wim waren van de week al even gaan kijken en hoorden de gevangenen echt zingen. (zo leuk is het daar ) Na het ontbijt hebben Wim en Rens de huurauto opgehaald. Wow, we kunnen dit weekend een beetje rondtoeren in een hele stoere Nissan Jeep! En dan is het alweer 10.15 uur, we mogen weer naar de dolfijnen!! Helaas alweer de laatste keer deze week! Thijs is gisteravond heel erg boos geworden en vanmorgen werd hij ook boos toen ik heel rustig zei: de wifi doet het niet. Dit gebeurt thuis ook regelmatig, het woordje “niet” is al een reden om boos te worden. Deze input hebben we direct  meegenomen in de therapie en Stefanie is hier binnen met werken dan ook mee aan de slag gegaan. Dit is zo fijn dat je hier de volgende dag al mee aan de slag kan gaan. Ze hebben weer met de rode, gele en groene smileys  gewerkt en het stoplicht erbij gebruikt. Met de smileys willen we thuis ook aan de slag gaan. Stefanie vertelde aan Thijs dat ze zich geel voelde en Thijs vond dit ok! Vervolgens moest Thijs weer aan de hand van kaartjes vertellen wat hij zag. Bijvoorbeeld dat er 2 jongens boos (rood) waren. Daarna gingen ze de emoties nadoen en tot slot ook kijken hoe je dan weer blij (groen) of neutraal (geel) kan worden. Want gewoon neutraal is ook ok. Tijdens de zwemsessie met Kanoa moest Thijs 2 keer zelf een stuk zwemmen. Maar wat zo grappig was, Kanoa kwam steeds de oefening verstoren omdat ze met Thijs ging knuffelen!!! Dit deed Kanoa steeds uit zichzelf. Heel grappig want dit doet ze normaal nooit! Het zwemmen ging erg goed en het kletsen ook. Thijs moet echter nog wel leren om iemand beter in het gezicht aan te kijken. Rens ging vandaag met de kidsclub naar het 50 meter zwembad bij Lions Dive en had het ook weer erg naar zijn zin gehad. En toen zat de eerste therapieweek er alweer op!!! Jeetje, erg jammer. Maar wel goed voor Thijs om nu even bij te gaan komen want hij is behoorlijk moe! Er gaat ook zoveel om in zijn koppie! Stefanie denkt ook dat er nog veel meer in zit, dat is erg fijn om te horen! Op de valreep kregen we nog huiswerk mee, Thijs moet alle gebaren voor Kanoa gaan leren want anders kan hij geen brevet voor assistent dolfijntrainer krijgen………. Dus aan de slag. Ook hebben we de smileys mee naar het huisje zodat we dit weekend kunnen oefenen met de emoties. Na de lunch duiken Wim en Rens even het zwembad in, Thijs verplicht rust met de Ipad op bed en ik duik maar even achter de laptop om dit blog te schrijven….. Later in de middag zijn we met onze super stoere jeep naar Willemstad gereden en heel gezellig rond gebanjerd. Blijft fantastisch om daar rond te lopen. Daarna even flink boodschappen ingeslagen en een wasje gedaan. Jaja, wij doen hier ook nog huishoudelijke taken!!  Morgenochtend mogen we vroeg op want om 8 uur mogen wij ons al melden voor de Family Swim!!  Jaja, best zwaar hier hoor, we hebben ook niks aan ons weekend……… Geintje, we zijn er blij mee dat we zo vroeg mogen, hebben we de rest van de dag lekker vrij om andere dingen te gaan doen. Dan tot slot voor iedereen die op ski vakantie gaat (zo’n raar idee als je hier met 30 graden in je bikini zit), veel plezier!

1. Mandy Van Andel:
    22 februari 2020
    Hoi, oh inderdaad wat gaat de tijd snel, maar wat goed om dit allemaal te horen. Wat fijn dat de smileys zo goed werken. Dat moet Thijs lukken, hij is zo goed in gebaren. Veel plezier nog.

Groetjes,
    Mandy
  2. Ymie van Noort:
    22 februari 2020
    Bon dia Korsou, De klimaatverandering is dus ook op Curaçao te voelen. Naar mijn beleving regende het vroeger in deze tijd van het jaar zelden en werd alles langzaam bruin en stoffig. Zo heeft elk nadeel zijn voordeel, om met Cruijff te zeggen. Fijn dat Stefanie nu direct kan werken aan de negatieve gevoelens die het woordje "niet" bij Thijs oproept.
    Bedoel je met die gevangenis "Coral Specht"? Daar valt heel weinig plezier te beleven kan ik je verzekeren. Kun je beter hier in de bak eindigen, ook al is dat ook geen aanrader.
    Hoe staat het eigenlijk met jullie beach-tennis competitie, staat Rens nog steeds aan kop? Volhouden dan Rens!!!
    Fijn weekend verder, groetjes uit een carnavalesk Snevelbokkenland, alaaf.

P.S. De optocht op het eiland is druk maar wel heel anders en kleurrijk dan wij hier gewend zijn.
  3. Corry Gardien:
    22 februari 2020
    Heerlijk voor jullie dat jullie weer vooruitgang boeken en zo met zijn alle heerlijk kunnen genieten van elkaar en van het weer de tijd gaat snel maar nog een hele week te gaan 😅😅💖
  4. Ronald, Carola, Lynn en Thom:
    23 februari 2020
    Wat een geweldige verhalen, heerlijk om te lezen!!!
    Veel plezier en geniet met elkaar XXX
    Groetjes Ronald, Carola, Lynn en Thom