Therapiedag 2 en 3 - Dinsdag 18 en woensdag 19 februari 2020

20 februari 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Bon Dia! Wij zijn inmiddels allemaal aardig aan ons nieuwe ritme gewend. En ik kan jullie vertellen dat dit ritme beter bevalt dan het ritme thuis….De jongens worden rond 7 uur wakker, even chillen , krantje lezen of rondje hardlopen (ja, dat is even anders in 28 graden maar gelukkig kreeg ik een mega regenbui ter verkoeling over me heen) en rond 8 uur ontbijten we dan op ons terras onder de palmbomen en onder toezicht van tropische vogels en anderhalve leguaan. Vervolgens nog weer even chillen en een bakkie en rond 10.15 uur lopen we dan naar het CDTC voor de therapie! Dag 2 van de therapie ging hartstikke goed. Thijs ging eerst met Stefanie en Julia naar binnen om te werken. Ze hebben gewerkt met emoties. Groene blije smileys, hoe ga je daarmee om maar ook rode boze smileys, hoe kijk je dan, hoe ziet dat er in de spiegel uit en hoe ga je daarmee om? Oefenen van basis-emoties zoals bang, boos, blij en verdrietig. Als je deze emoties goed kent en herkent kun je hier weer een stapje verder mee gaan. Daarnaast moest Thijs ook foto’s kijken en benoemen hoe de mensen zich voelen. Dit deed hij erg goed, maar hij wilde wel dat de boze of verdrietige mensen blij zouden zijn! Haha, precies Thijs! En tot slot hebben ze binnen ook nog gewerkt aan lichaamsbeheersing, hard, zacht en doseren. En ja, daarna mocht Thijs naar zijn vriend Kanoa! Dit was weer super leuk. Thijs genoot volop en Stefanie, Kanoa en Thijs hadden weer de dikste pret. Stefanie vindt dat Thijs veel verder is dan vorig jaar en ze gaan dan ook proberen om Thijs nog veel meer te stimuleren om dingen zelf te doen. Zo mag hij tijdens het zwemmen met Kanoa helpen met de gebaren voor de dolfijn. Oftewel, Thijs gaat oefenen om assistent dolfijn trainer te worden! Je hebt het dan over de gebaren(opdrachten) kus, bubbels, zingen, zwaaien, handstand. Super gaaf dat Thijs dit mag en kan! Wim en ik zitten weer te genieten langs de kant van Thijs en Rens is ondertussen weer bij de kidsclub. Rens zit daar met 2 broers, Pieter en Julian van 11 en 13 jaar en hij heeft het heel erg naar zijn zin! Na de zwemsessie van Thijs hebben wij nog een nabespreking met Stefanie en vervolgens lopen we allemaal blij terug naar ons huisje. Ons vakantiehuisje, zoals Thijs dat noemt. Rond 13 uur zijn we dan weer terug, gaan we lunchen en vervolgens zijn we naar het zwembad gegaan. Daar waren onze “therapiekennissen” Marja, Patricia, Luca en Isabella ook. We hebben dit gezin 3 jaar geleden leren kennen op Curacao en zij volgen deze 2 weken ook weer therapie met Luca maar zij hebben een ander therapie-tijdstip.  Het zijn onze buren op het huisjespark dus dat is gezellig. Om half zes gaan we naar de borrel van het CDTC, dit is een soort kennismakingsborrel voor alle gezinnen die deze periode therapie volgen. Het is gezellig en op een of andere manier ook altijd erg fijn om ervaringen uit te wisselen en te zien dat je zeker niet de enige bent met een kind met een beperking. Een soort feest der herkenning?? En ditzelfde geldt ook voor Rens. Er zijn deze periode veel kinderen van zijn leeftijd die ook allemaal een broer of zus hebben die flink anders is. En we sluiten de dag gezellig af met “snacken” op het strand met de “Gordijntjes”. (Dit zijn onze therapiekennissen/vrienden). Dit betekent dat je lekker met je blote voeten in het zand zit vlakbij zee…..ondergaande zon, briesje…… Dit voor de thuisblijvers die even niet meer weten hoe dit voelt…..

Dag 3 start net als gisteren weer met af en toe een regenbuitje. Het verschil met Nederland is echter dat na de bui hier meteen weer de zon schijnt en eigenlijk heb je hier niets meer nodig dan je korte broek en een paar slippertjes........heerlijk!! Voor Rens is de dag vandaag extra leuk, het is namelijk dokdag! Dat betekent dat Rens de hele therapietijd buiten met Thijs mee mag en alles van dichtbij kan zien. Rens mocht van Jennifer, de dolfijnentrainster ook veel trucjes doen met Kanoa, hoe gaaf is dat! Stefanie gaf aan dat Thijs heel blij en trots was dat broer Rens op het dok zat! De therapiesessie begon echter eerst weer binnen. Daar heeft Thijs gewerkt met het aangeven wat fijn en niet fijn is. En goed en niet goed. In het begin was alles natuurlijk weer fijn en goed, maar na wat voorbeelden accepteerde Thijs ook dat dingen soms niet fijn of goed zijn en dat dat dan ook zo is. Tijdens de watertijd heeft Thijs mooie volzinnen gezegd zoals: ik wil nog een kus van Kanoa! En: Stefanie, mag ik je bril afdoen? Daarnaast heeft Thijs ook weer moeten oefenen met zwemmen. En toen was het opeens alweer 12.30 uur en zat de therapiesessie er alweer op! Thijs heeft nog wel huiswerk mee gehad voor morgen: het oefenen van 2 gebaren voor Kanoa. Zwaaien en de handstand. Na de therapie terug naar het huisje voor de lunch en een siesta want zowel Thijs als Rens waren behoorlijk moe. Daarna nog even naar het strand en aan het einde van de dag hebben we onszelf maar getrakteerd op een etentje bij Hemingway……….. Ons favouriete restaurantje met de fantastische zonsondergang en de voetjes in het zand, dit blijft toch echt zo’n geweldig plekkie………………hier worden wij alle vier echt heel blij van!!!!!!!!! Ik moet helaas nog wel even een negatief puntje noemen. Het is een heel groot nadeel dat de tijd hier op Curacao veeeeeeeeels te snel voorbij gaat. Konden we de klok af en toe maar stil zetten!! Tot slot wil Thijs alle klasgenootjes en de juffen van VSO2 de groetjes doen en wij vinden het allemaal erg leuk om jullie reacties te lezen, bedankt!

1. Silvia v.d. Voort:
    20 februari 2020
    Wat is het super om te lezen dat het zo fantastische gaat, ben zo blij voor jullie. Geniet er lekker van met zijn viertjes, jullie verdienen dit.
  2. Armando:
    20 februari 2020
    leuk en gaaf om te lezen!! heerlijk genieten, leren en een hoop positieve energie!!
    iedereen een dikke knuffel.. !!
  3. Ymie van Noort:
    20 februari 2020
    Bon dia Thijs en familie.
    Ja, meer dan een korte broek en slippers heb je inderdaad niet nodig want zelfs al regent het even, die zijn zo weer droog. Alhoewel... een tropisch buitje is wel net even anders dan een Nederlandse. We genieten hier van jullie belevenissen en vooral van de geweldige vooruitgang van Thijs. Je bent super, man! High five!
  4. Bianca:
    20 februari 2020
    Erg leuk om jullie om deze manier weer te kunnen volgen! Super fijn dat Thijs het zo goed doet en jullie met z'n allen aan het genieten zijn!
  5. Shirley:
    21 februari 2020
    Zo gaaf om te lezen ! Super dat Thijs het zo goed doet ! Veel plezier en lekker genieten!
  6. Shirley:
    21 februari 2020
    Wat goed om te lezen! Super Thijs dat je het zo goed doet ! Lekker genieten !
  7. Corry Gardien:
    22 februari 2020
    Leuke foto s ook fijn voor Rens dat hij zoveel te doen heeft