Dinsdag 19 februari - therapiedag 2

20 februari 2019

7.00 uur Curacao, familie Grootscholten ontwaakt terwijl de rest van Nederland hard aan het werk is of op school zit (toch klasgenootjes van Thijs uit VSO-2 en Verburchhof groep 7a van Rens?) Heerlijk relax idee! Hihi, sorry hoor, zelfde start als gisteren, maar het is zo'n heerlijke openingszin... Maar het vervolg is niet helemaal hetzelfde als gisteren. Want jee, we gingen wel weer ontbijten op het terras buiten maar het regende! En het bleef uiteindelijk de hele ochtend nat. De klasgenootjes van Rens hebben dit met eigen ogen kunnen zien want Rens ging skypen met de klas. Hoe leuk om voor de neus van de klas een bommetje te maken in het zwembad! En klasgenootjes van Thijs, ik heb aan Thijs gevraagd of hij jullie ook zo mist, maar helaas heb ik slecht nieuws, Thijs mist jullie (nog?) helemaal niet! Sorry, ik vrees dat Thijs het hier wel erg relax vindt op Curacao....  Net als in Nederland geldt ook op Curacao dat na regen zonneschijn komt en ja hoor rond de middag was onze vriend er gelukkig weer! De lunch verliep onder toezicht van heel veel leguanen, we moesten ze werkelijk het terras af jagen. En om 15 uur mochten we dan eindelijk naar het CDTC wandelen voor de 2e therapiedag van Thijs. Thijs had gisteravond na de 1e sessie wel aardig wat negatief gedrag vertoond dus dit bespraken we bij aankomst met Stefanie. Vervolgens mocht Thijs met Stefanie en Anne mee naar binnen om te gaan werken. Na een half uurtje verscheen Thijs weer stralend buiten in zijn wetsuit en gingen ze op weg naar het dock naar Nubia. Eenmaal in het water hoorden we Thijs weer heeeeel hard lachen maar zagen we ook dat hij hard moest werken. Rens was ondertussen weer bij de kidsclub. Vandaag gingen ze kajakken maar ze hebben ook aandacht besteed aan het feit hoe het is om een broer of zus te hebben met een beperking. Rens had weer een superleuke middag. Na de 1e watersessie met Nubia werd er aan de hand- en mondmotoriek van Thijs gewerkt op het dock. Veel sensoren met betrekking tot de communicatie in de hersenen eindigen namelijk in de handen. En toen was het tijd voor de 2e watersessie en ging Thijs weer verder met genieten. Stefanie vertelde na afloop dat zij altijd het hardste moet schateren met de dolfijnen maar dat ze nu zelfs werd overstemd door Thijs!  Stefanie vertelde ons verder dat Thijs heel hard heeft gewerkt en erg genoten! Thijs was heel alert. Thijs maakte zelfs zinnen van 5 woorden. Vooral zinnen met Ik ga.., Ik heb..., Ik wil... en Ik ben..... moeten we Thijs vaak gaan laten zeggen. Als hij er niet uitkomt dan kunnen we hem erbij helpen en belonen! Stefanie heeft verder met Thijs gewerkt aan emotieregulatie. Het is belangrijk dat we emoties bij Thijs gaan benoemen maar ook bij ons zelf. En dan wel op een positieve manier. Daarnaast kunnen we negatief gedrag verbaal proberen te gaan maken. Dus vragen wat er is of dat hij iets wil vertellen. Dit laatst moeten we trouwens niet alleen bij negatief gedrag maar ook in positieve situaties gaan benoemen. Afijn, genoeg input voor 1 sessie denk ik dan! Trots op Thijs dat hij zo hard en goed heeft gewerkt! Genoten van het schateren van Thijs. Blij dat Rens het zo leuk heeft bij de kidsclub. Genoeg dingen om trots op te zijn! Na de therapie, deze is officieel om 17.30 uur afgelopen maar wij zijn nooit op tijd weg......(?), hadden we nog de welkomsborrel met alle gezinnen die deze 2 weken aan de therapie deelnemen. Was gezellig en Rens gezellig met vriend Sepp gespeeld! En toen door naar huis want Thijs had al zijn energie verschoten bij Stefanie en Nubia!

1. Ymie van Noort:
    20 februari 2019
    Bon dia allemaal. Wat een prachtige foto's van uiteindelijk toch weer een zonnig Curaçao. Weet je, in de tijd dat wij er woonden, regende het bijna nooit en was het eiland kaal een dor. Regen mag dan niet altijd leuk zijn maar nu bloeit en groeit er meer dan alleen maar cactussen gelukkig. Fijn dat Thijs weer hard werkt als er een zwemmend vriendinnetje in de buurt is. Blijft een wonder hoe groot de invloed van zo'n dier op dat manneke is. Wat leuk Rens dat jij ook zo geniet en dat via skype allemaal kunt delen met de klas. Lieve familie, op naar de volgende dag vol avonturen. Groetjes uit Brabant.
  2. Rob - Miranda - Laura en Kyona:
    20 februari 2019
    Wat is het toch weer fijn om zulke goede berichten te lezen! Het is hard werken voor Thijs maar de beloning is er dan ook naar. Gaaf hoor. Ben wel nieuwsgierig of Nubia Thijs nog herkend van de vorige keer.
    En Rens wat een leuke dingen maak jij weer mee. Ziet er stoer uit in de kajak. Dat is natuurlijk ook hard werken.
    Veel plezier weer.
  3. Ferry, Mirjam, Rosa & Saar:
    20 februari 2019
    Superleuk om te lezen weer! Ik word er helemaal blij van om jullie zo te zien genieten .... hou dat vol! 😉Liefs van ons!
  4. Esther:
    20 februari 2019
    Jeetje zeg wat een positieve berichten en wat heeeerlijk dat jullie zo genieten! En wat fijn dat alles zo vertrouwd is, zelfde huisje zelfde dolfijn. Geniet van elk moment😊