Vrijdag 22 februari - therapiedag 5

23 februari 2019 - Willemstad, Curaçao

Vanmorgen waren de jongens toch weer vroeg wakker. Voordeel is dat we in ieder geval een extra lange dag hebben! Maar helaas is deze dag toch iets minder relaxed als de voorgaande dagen. Tijdens het ontbijt reageert Thijs behoorlijk heftig als mama iets op een pittige toon tegen papa zegt. Thijs wordt woest en bij mijzelf schiet dan meteen een naar gevoel naar binnen. Dit gevoel doet me ook meteen aan thuis denken waar Thijs het laatste half jaar wel vaker dan voorheen boos reageert en negatieve aandacht vraagt. En eigenlijk de rest van de ochtend en de middag vraagt Thijs weer heel veel aandacht aan ons en schiet ook snel in de emotie of vertoont negatief gedrag (in ogen prikken bijvoorbeeld). Volgens mij schreef ik gisteren dat we geen oefenstof kregen met betrekking tot emotie of negatief gedrag, nou, had ik het maar niet geschreven! Maar Thijs uit de emotie halen of uit het negatief gedrag halen lukt redelijk goed. Deze ervaringen kunnen we mooi vanmiddag bespreken met Stefanie bij de therapie. Maar eerst zijn we vanmorgen rond 10 uur weer een paar uurtjes naar zee geweest. Wat is het toch een schitterend gezicht, het witte zand, het heldere water en de palmen die hard heen en weer bewogen. Het waaide namelijk wel heel hard vandaag. Na wat zwemmen, een potje beach tennis en memory met Thijs keren we terug naar het huisje voor de gebruikelijke lunch en chill-uurtje. En even na 15 uur wandelen we onze favouriete wandeling weer naar het CDTC. Dit blijft iedere keer weer een bijzonder, maar ook heel fijn en vertrouwd moment. Thijs mag eerst weer binnen met Stefanie aan de slag. Thijs mag weer vertellen over foto's die we eerder vandaag naar Stefanie hebben gestuurd. Thijs vindt dit erg leuk en maakt er mooie zinnen bij: Mama en Rens gaan tennissen, Ik ben op het strand, Ik heb pet op, Ik ga vissen kijken etc. Echt hartstikke knap! Stefanie merkt wel dat Thijs wat vermoeider is vandaag en zijn aandacht er wat moeilijker bij kan houden. Daarna hebben ze bepaalde klanken geoefend (waarvan Stefanie vond dat die nog niet zo goed gingen) maar dit ging erg goed. Daarna watertijd! We hebben geluk, Nubia en Thijs zwemmen vandaag in een kleiner bad. Hierdoor kunnen wij alles van dichterbij volgen en dat is toch wel heel erg leuk. Thijs geniet wederom met volle teugen en werkt hard. Na de 1e watersessie wordt er op het dock weer aan de gezichtsmassage gewerkt en daarna mag Thijs voor de laatste keer deze week zwemmen met Nubia. Dat zal even afkicken worden komend weekend! In de nabespreking geeft Stefanie aan dat ze vindt dat Thijs zo ontzettend graag wil leren. Hij zuigt alles op. Daarnaast is hij heel welwillend, positief en ze noemt Thijs een bron van geluk. Nou, dat zijn toch weer mooie woorden op een dag die toch wat stroever verliep. Rens heeft ook weer een hele leuke middag gehad bij de kidsclub. Ze hebben graffiti gemaakt en daarna mochten ze snorkelen bij de roggen. Heel spannend maar super gaaf! Vriendje Sepp deed vanmiddag ook mee met de kidsclub, dit was wel extra leuk! Na de therapie waren we uitgenodigd door Patricia (moeder van Luca, volgt ook therapie en zijn onze buren) om haar verjaardag bij Hemingway te vieren. Dus daar gezellig met z'n achten gegeten. Patricia, nogmaals bedankt! Als mensen nog een idee zoeken om hun verjaardag te vieren, Hemingway aan het strand is een hele leuke relaxte optie, wij komen wel! Wij gaan nu even weekend vieren dus geen verslag, ik neem ook even een vrije dag. Gelukkig hoeven wij het dit weekend niet helemaal zonder dolfijnen te doen. Zaterdagochtend om 8.10 uur mogen wij ons melden voor de Family Swim! Dan mogen Wim, Rens en ik een keer met Nubia zwemmen en mag Thijs toekijken! Weet hij ook eens hoe dat is. En daarna gaan we met een auto Curacao onveilig maken. Goed weekend!

1. Mandy vd Wilk:
    23 februari 2019
    Dag Wim, Esther, Thijs en Rens,
    Super om te lezen dat Thijs zo veel leert en jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Geniet er lekker van en heel veel plezier.
    Tot snel,
    Liefs Mandy en de jongens
  2. Ymie van Noort:
    23 februari 2019
    Bon dia familie. Oeps, dat was even minder leuk dat Thijs zo heftig reageerde. Zeker nadat het zo goed ging de laatste tijd. Zal vast ook even gestormd hebben in dat koppie. En zoals altijd, gaan stormen ook weer liggen. Komt goed. Leuk dat jullie allemaal met Nubia mogen zwemmen. Geeft je gelijk een kans om ze met een knuffel te bedanken voor al het harde werken wat ze doet. Heeft ze wel verdient denk ik. Ik wens jullie in ieder geval een heel fijn weekend. Doei. Ymie.
  3. Armando Sylvia Stan en Bodi:
    goedemiddag allen,

ik ga er vanuit dat de familie SWIM goed is gegaan en iedereen heeft genoten!Rens zal wel erg tevreden zijn met de " gestolen" overwinning van Ajax! helaas wint nu eenmaal niet altijd de beste ;-) . Lekker genieten, leuk om de verhalen te lezen en super dat Thijs zo geniet van de lessen met de dolfijn! Lekker blijven chillen verder en we gaan uit van een 2e top week! groeten uit Voorthuizen
  4. Juliette:
    24 februari 2019
    Wat fijn om alle verhalen te lezen en wat herken ik Thijs er in! Van het tot tranen toe lachen als ik even hoest tot de zinnen maken waar hard op geoefend is! Spreken is topsport voor Thijs en het geduld wat daarmee gepaard gaat is topsport voor jullie. Petje af voor jullie allemaal!
    Thijs, niet te veel van onze geheimen vertellen hè? Dikke pret altijd 's ochtends met jou samen! En als je daar blijft, ga ik jou vreselijk missen... :-(
    Veel plezier nog op dat heerlijke eiland!
  5. Bianca:
    24 februari 2019
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik hoop dat jullie een lekker weekend hebben gehad en dat Thijs komende week nog maar mooie stapjes mag maken! Geniet ervan!